Deelnemers aan leiderschapstrainingen met open inschrijving vinden het vaak lastig om tijdens het intakegesprek leerdoelen te formuleren. Soms komt dat omdat ze vooral willen ontdekken op welke punten ze zich kunnen verbeteren, inzicht willen krijgen in wat ze nog niet weten en tips en tools willen ontvangen. Ik kom echter ook regelmatig mensen tegen die zich voor de training inschrijven omdat ze in de praktijk aanlopen tegen één specifieke lastige medewerker.
Probleemgeval
Meestal vertellen deelnemers die kampen met zo’n medewerker al op de eerste ochtend bij de kennismaking met de andere deelnemers veel over hun ‘probleemgeval’. Gedurende de trainingsdagen komt die lastige medewerker voortdurend voorbij. Leidinggeven kunnen echt worstelen met zo’n type. Ze hebben vaak al van alles geprobeerd en de frustratie groeit. Het komt voor dat ze gaan twijfelen aan hun eigen capaciteiten: hadden ze ooit wel voor de functie van leidinggevende moet kiezen?
Gebruiksaanwijzing
Ik probeer altijd samen met de betreffende deelnemer te onderzoeken of hij werkelijk alles heeft geprobeerd. Daarbij zijn de inzichten, theorie en vaardigheden die tijdens de training de revue passeren vanzelfsprekend behulpzaam. Verder onderzoeken we of de deelnemer wel de ‘gebruiksaanwijzing’ van de lastige medewerker heeft weten te vinden én wat de deelnemer aan persoonlijke ontwikkeling nodig heeft om die ‘gebruiksaanwijzing’ ook goed te kunnen bedienen. Wil of durft de deelnemer bijvoorbeeld die medewerker wel op de meest effectieve wijze te aan te spreken?
Kleurrijk
Het komt regelmatig voor dat we samen moeten constateren dat zo’n deelnemer te maken heeft met een ‘bijzonder geval’. Er zijn nu eenmaal mensen die zich lastig laten aansturen. De kunst voor de leidinggevende is na zo’n conclusie om zich vooral niet meer te laten frustreren. Het beste is dan zelf te leren die medewerker te respecteren als een ‘bijzonder geval’, te kijken hoe de medewerker zo optimaal mogelijk kan functioneren en er niet onnodig veel energie in te steken. Er zijn nu eenmaal ‘bijzonder gevallen’. Zij maken de dingen niet altijd even gemakkelijk, maar wel zo kleurrijk. Het grappige is de meeste leidinggevenden zulke medewerkers wel herkennen. Ze horen er gewoon bij en maken er jou als leidinggevende voortdurend op attent dat je geen supermens bent die bij iedereen alles gedaan kan krijgen.
Daarom:
raad ik deelnemers die worstelen met zo’n ‘lastig portret’ vaak aan zich niet blind te staren op deze ene, of voor mijn part, twee van deze medewerkers. Als je met 8 van de 10 medewerkers veel voor elkaar krijgt, dan doe je het als leidinggevende gewoon goed. Meer ambiëren is prima, maar zeker geen must. Leidinggeven is nou eenmaal mensenwerk. En mensenwerk is per definitie niet volmaakt.
Overigens zou een andere leidinggevende misschien best in staat zijn om jouw ‘lastige geval’ goed aan te sturen, maar de kans is groot dat die dan weer heel wat te stellen zou hebben met een medewerker waarmee jij kunt lezen en schrijven.
Ik ben heel benieuwd naar je reacties op deze Lesson en nodig je dan ook graag uit je ervaringen te delen in het commentaarvak hieronder.
PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
door Ad van Oorschot.
Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.